Sunday, August 23, 2015

Tutorial 3



Perbezaan pelbagai jenis fungsi anggota badan yang terlibat dengan kesantunan bukan verbal:

1- Gerakan anggota badan

                              
                                      
Gerakan anggota badan dapat menyampaikan mesej dalam komunikasi yang dihasilkan. Misalnya, watak dalam gambar rajah di atas menggunakan gerakan anggota badan untuk menunjukkan sesuatu.  



2- Gerakan mata
                                  


Gerakan mata mempunyai sesuatu komunikasi tanpa lisan. Contoh dalam gambar rajah tersebut gerakan mata yang ditunjukkan adalah tidak berminat dalam sesuatu perkara atau tidak menyukai sesuatu benda.





3- Gerakan tangan
 

                                                       

Isyarat gerakan tangan yang digunakan dalam gambar rajah tersebut adalah untuk memberi simbol kepada berhenti melakukan sesuatu perkara. Contohnya, berhenti bercakap.


4- Mimik muka
                                             
Gambar rajah tersebut menunjukkan reaksi dalam dirinya bahawa dia sedang berada dalam keadaan resah dan gelisah atau memikirkan sesuatu masalah yang tidak dapat diselesaikan.  




Contoh-contoh jenis kesantunan nonverbal dalam masyarakat Melayu:



Masyarakat melayu sering menggunakan gerakan tangan sebagai simbol untuk menggantikan perkataan lisan. Contohnya, meletakkan jari telunjuk di depan mulut yang bermakna diam.


Hasil pembacaan: Berdasarkan hasil pembacaan saya, antara kesantunan lisan dengan merujuk kepada masyarakat majmuk di Malaysia ialah masyarakat Melayu menggunakan satu sistem tertentu dan teratur apabila menyapa atau membuat panggilan terhadap seseorang ahli masyarakat. Contohnya, panggilan seperti “cik” , “encik” , “mak cik” , “pak cik” dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment